Političko oglašavanje: prekršaji velikih, posljedice za sve

Političko oglašavanje: prekršaji velikih, posljedice za sve

Nova EU pravila o političkom oglašavanju donose veću transparentnost, ali najviše pogađaju lokalne inicijative i one s malim budgetima – zato je naš “Megafon” važniji nego ikad.

U EU su donesena nova pravila o transparentnosti političkog oglašavanja. Zbog njih Meta (Facebook, Instagram, Threads) i Google više neće prikazivati političke oglase u Europskoj uniji – Google već od rujna, a Meta od početka listopada ove godine. To je velika promjena u načinu na koji političke ideje dopiru do ljudi.

Uredba je donesena ne samo zbog općih vrijednosti demokracije, već i kao konkretan odgovor na događanja koja su ugrožavala izborni integritet. Primjerice, u Rumunjskoj, prvi krug predsjedničkih izbora poništen je jer sud smatra da je TikTok algoritamski pojačao pro‑rusku kampanju protivnika demokratskih vrijednosti, a u sklopu Digital Services Acta istražuje se i kršenje zahtjeva o transparentnosti oglasa.

Zašto su nova pravila dobra?

  • traže jasno označavanje političkih poruka i tko ih plaća
  • stvaraju javni registar online političkih oglasa i čuvaju ga 7 godina
  • ograničavaju mikrociljanje i zabranjuju korištenje osjetljivih podataka (npr. vjera, etničko porijeklo, političko uvjerenje)
  • zatvaraju vrata stranom utjecaju: uoči izbora sprječava se financiranje kampanja iz  intrećih zemalja
  • uvode jednaka pravila u cijelom EU prostoru i brže mehanizme prijave zloupotreba oglašavanja

To je dobro za pošteniju izbornu utakmicu i informiranije odlučivanje.

Ali… Uredba će imati i ne tako sjajne posljedice

Odluka velikih platformi (Meta i Google) da kao odgovor na ta pravila uopće ne prikazuju političke oglase ili one koji se bave društvenim pitanjima  u EU najviše će pogoditi male aktere: lokalne inicijative, aktiviste, udruge, manjinske i građanske pokrete – sve one koji nemaju “svoje” medije ni skupe PR aparate. Njima (i nama) sada je teže doći do šire publike bez plaćenog dosega.

Što to znači za nas?

Zbog algoritama ćemo na društvenim mrežama imati manji organski doseg. Zato nam direktna e-pošta – naša mailing lista „Megafon” – postaje glavni kanal za jasan, nefiltriran kontakt s vama.

U našim porukama trudimo se slati sažete, točne i relevantne informacije koje često ne stanu u druge medijske formate. I da, ne šaljemo ih često: svega nekoliko puta mjesečno. Nemamo „svoje” medije niti ih plaćamo ispod stola; gradimo podršku iskreno i otvoreno, pa nam direktan kanal s vama znači sve.

Kako nam možete pomoći – još danas

Najviše nam pomaže da što više ljudi primi naše poruke izravno, bez algoritamskih filtera.
Zato vas molimo za pomoć: pozovite barem troje ljudi da se priključe Megafonu, našoj mailing listi.

U manje od minute možete:

  • poslati prijateljima WhatsApp poruku i uključiti ovu rečenicu + link za prijavu:

„Bok, zbog novih EU pravila FB i Google gase političke oglase u EU. Ako želiš dobivati sažet, relevantan i koristan info direktno od Možemo!, prijavi se ovdje: https://mozemo.hr/newsletter/. Ja sam već unutra.”

[Pošalji poruku]

  • Ako koristite društvene mreže, možete objaviti kratki post (možete ga i preurediti u skladu sa svojim preferencama):

“Možemo! šalje jedan od rijetkih mailova koje uvijek pročitam – kratak, informativan i jasan. Ako želite biti u toku bez algoritama i klikbejta, evo link: https://mozemo.hr/newsletter/

Još dvije sitnice koje nam puno pomažu:

  • dodajte našu adresu u svoj adresar/kontakte jer nam to osigurava bolju isporučivost mailova
  • ako vam naše poruke odlaze u „Promocije/Promotions” ili „Spam”, označite ih kao „nije spam” i povucite u “Primljeno”.

Kad nam neki tehnološki alati postanu nedostupni, preostaje nam da se oslonimo na zajednicu. S vama naš Megafon postaje ono što treba biti – izravan kanal za točne i relevantne informacije.