Loading Events

Prijedlog zakona o izmjeni Zakona o provedbi ovrhe na novčanim sredstvima (Narodne novine«, br. 68/18., 2/20. i 46/20, 47/20), s konačnim prijedlogom zakona

07.11.2020. All day

PREDSJEDNIKU HRVATSKOG SABORA

PREDMET: Prijedlog zakona o izmjeni Zakona o provedbi ovrhe na novčanim sredstvima (Narodne novine«, br. 68/18., 2/20. i 46/20, 47/20), s konačnim prijedlogom zakona 

Na temelju članka 85. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 — pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske) i članka 172. Poslovnika Hrvatskoga sabora (Narodne novine, br. 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18, 53/20), Klub zastupnika zeleno-lijevog bloka i Klub zastupnika SDP-a podnose Prijedlog zakona o izmjeni Zakona o provedbi ovrhe na novčanim sredstvima, s konačnim prijedlogom zakona. Sukladno članku 204. Poslovnika Hrvatskog sabora predlažemo da se Zakon donese po hitnom postupku.

Za svoje predstavnike, koji će u njihovo ime sudjelovati u radu Hrvatskoga sabora i njegovih radnih tijela, određeni su zastupnici: Tomislav Tomašević, Peđa Grbin, Sandra Benčić, Arsen Bauk, Rada Borić, Vesna Nađ, Katarina Peović i Mišel Jakšić.

Tomislav Tomašević, Predsjednik Kluba zastupnika zeleno – lijevog bloka

Arsen Bauk, Predsjednik Kluba zastupnika SDP-a

KLUB ZASTUPNIKA ZELENO-LIJEVOG BLOKA I KLUB ZASTUPNIKA SDP-a

PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI ZAKONA O PROVEDBI OVRHE NA NOVČANIM SREDSTVIMA, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA

Zagreb, listopad 2020

I.                    USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA

Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).

II.                  OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA TREBA UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI

14.4.2020. godine Vlada je uputila u hitnu saborsku proceduru Prijedlog zakona o dopuni Zakona o provedbi ovrhe na novčanim sredstvima koji je izglasan 17.4.2020. godine. Prijedlogom zakona o dopuni Zakona o provedbi ovrhe na novčanim sredstvima predlažu se mjere kojima se nastoji olakšati položaj fizičkih osoba kojima dio primanja odlazi na ovrhe, kako bi lakše podnijeli negativne ekonomske posljedice nastale zbog posebnih okolnosti. Posebne okolnosti podrazumijevaju događaj ili određeno stanje koje se nije moglo predvidjeti i na koje se nije moglo utjecati, a koje ugrožava život i zdravlje građana, imovinu veće vrijednosti, znatno narušava okoliš, narušava gospodarsku aktivnost ili uzrokuje znatnu gospodarsku štetu. Vlada u Prijedlogu navodi da se u  posebnim okolnostima koje trenutno postoje u Republici Hrvatskoj, do kojih je došlo uslijed pojave epidemije bolesti COVID-19 uzrokovane virusom SARS-CoV-2 (u daljnjem tekstu: bolest COVID-19), nastoji smanjiti šteta u gospodarskom poslovanju.

Zakon je trajanje posebnih okolnosti ograničio na trajanje u periodu od 3 mjeseca od dana stupanja na snagu Zakona, te je u članku 2. stavku 2. propisao mogućnost da Vlada Odlukom produži period trajanja posebnih okolnosti za dodatna tri mjeseca.

Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 16. srpnja 2020. godine donijela Odluku o produženju roka trajanja posebnih okolnosti do zaključno 18.10.2020. godine. S obzirom na činjenicu da se situacija i u zdravstvenom i gospodarskom smislu nije promijenila na bolje: raste broj zaraženih COVID-19 svaki dan, pripremaju se nova ograničenja koja će imati dodatan utjecaj na gospodarstvo i tržište rada, a posljedično i primanja građana i njihovu mogućnost održavanja egzistencijalnog minimuma, nužno je omogućiti produženje takozvanog moratorija na ovrhe i na novčanim sredstvima i druge vrste ovršnih postupaka, sve dok se ne izmjeni Ovršni zakon i Zakon o provedbi ovrha nad novčanim sredstvima u cilju osiguranja bolje zaštite dužnika i osiguranja jednakosti oružja u postupku, te načela pravičnosti u ovršnim postupcima.

Produženje moratorija na ovrhe nema za cilj neograničeno produljenje mjera za cijelo vrijeme COVID-19 pandemije, već do uređenja instituta ovrhe i ovršnog postupka, te postupka vezanog za ovrhu nad novčanim sredstvima kako bi se zaštitilo najranjivije društvene skupine i osobe koje žive u riziku od siromaštva ili u siromaštvu, te kako bi se osigurao pravedniji položaj ovršenika u ovršnom postupku, odnosno jednakost oružja stranaka u postupku.

Posebno je važno spriječiti novi val blokada računa i nemogućnosti sudjelovanja građana u financijskim transakcijama: prema podacima FINA-e, nakon ukidanja moratorija krenuti će se u ovrhe u 174.000 ovršnih predmeta kojima će ovršeno biti 101.000 građana, od čega 47 000 građana koji do sada nisu bili ovršeni. Uz navedeno, prema informacijama iz FINA-e postoji još 170.000 ovršnih prijedloga koji stoje u ladicama javnih bilježnika, a iskustvo pokazuje da će 85 posto njih, što je oko 145.000 dugova, uskoro postati pravomoćni i biti predani Fini da ovrši dužnike. U situaciji gospodarske krize i značajnog pada BDP-a, u kojoj je ključno ublažiti pad privatne potrošnje kako ne bismo ušli u dugotrajnu recesiju, ovakav val potencijalnih blokada računa građana i egzistencijalne ugroženosti treba izbjeći i osigurati balans između legitimnog zahtjeva za naplatu dugovanja i položaja dužnika.

Iz navedenih razloga potrebno je izmijeniti članku 2. stavku 2. Zakona o dopuni zakona o provedbi ovrhe na novčanim sredstvima kako bi se omogućilo da Vlada odlukom produži trajanje moratorija na ovrhe na dodatno vrijeme, sve do donošenja Izmjena i dopuna ovršnog zakona i Izmjena i dopuna Zakona o provedbi ovrhe na novčanim sredstvima, odnosno do kraja trajanja posebnih okolnosti.

III.                OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA

Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.

IV.                RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU

Prema odredbi članka 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora (Narodne novine, br. 81/13, 113/16, 69/17, 29/18, 53/20), zakon se može donijeti po hitnom postupku kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, koji u prijedlogu moraju biti posebno obrazloženi.

Razlog donošenja Izmjena i dopuna navedenog zakona je okončanje moratorija na ovrhe 18.10.2020. godine, a bez da su se izvršile pripreme za individualizaciju plana otplate dugova nastalih tijekom COVID-19 pandemije, te dugova koji su prethodili pandemiji, kao i činjenice da posebne okolnosti zbog kojih je propis donošen nisu prestale, nego su u zdravstvenom smislu ostale iste s tendencijom pogoršanja, dok je gospodarska situacija i situacija na tržištu rada gora nego što je bila početkom svibnja ove godine.

Kako ne bi došlo do velikog vala blokada računa fizičkih osoba, te značajnog pogoršanja socio-ekonomskog stanja građana, posebno najranjivijih društvenih skupina: umirovljenika s niskim prihodima, osobama koje žive u riziku od siromaštva ili u siromaštvu i teškoj materijalnoj deprivaciji, nezaposlenima – posebice onima koji su uslijed COVID-19 krize dobili otkaze ili nemogućnost sezonskog zaposlenja, smatramo da  Izmjene i dopune Zakona o provedbi ovrhe na novčanim sredstvima treba donijeti po hitnom postupku, kako bi Vlada mogla donijeti Odluku o produženju moratorija, a za što je upućen Prijedlog zaključka Hrvatskog sabora kojim se Vlada obvezuje na donošenje takve Odluke.

KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O DOPUNI ZAKONA O PROVEDBI OVRHE NA NOVČANIM SREDSTVIMA

Članak 1.

U Zakonu o provedbi ovrhe na novčanim sredstvima (Narodne novine«, br. 68/18., 2/20. i 46/20, 47/20) u prijelaznim i završnim odredbama iz NN 47/20, članak 2. stavak 2. mijenja se i glasi:

„(2)  Rok iz stavka 1. ovoga članka može se odlukama Vlade Republike Hrvatske produživati do prestanka posebnih okolnosti iz čl.2 ovog Zakona.“

Članak 2.

Ovaj Zakon objavit će se u »Narodnim novinama«, a stupa na snagu danom objave.

OBRAZLOŽENJE

Uz članak 1.

Predloženim člankom uvodi se mogućnost da Vlada Republike Hrvatske Odlukom produži trajanje posebnih okolnosti i nakon isteka roka od 3 mjeseca predviđena dosadašnjom odredbom Zakona iz prijelaznih i završnih odredbi iz NN 47/20.

Uz članak 2.

Utvrđeno je stupanje zakona na snagu.

TEKST ODREDBI POSTOJEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU

Trajanje posebnih okolnosti

Članak 8.

(1) Trajanje posebnih okolnosti u smislu ovoga Zakona utvrđuje se od dana stupanja na snagu ovoga Zakona do isteka roka od tri mjeseca nakon njegova stupanja na snagu.

(2) Rok iz stavka 1. ovoga članka može se odlukom Vlade Republike Hrvatske produžiti za tri mjeseca.